Monday, October 22, 2012

Antibiotik



Antibiotic adalah ubat yg digunakan utk melawan serangan jangkitan bacteria. Ia bertindak samada dengan membunuh bacteria tersebut atau menahan bacteria tersebut drpd terus membiak. Biasanya, Antibiotic tidak melawan serangan jangkitan yg disebabkan oleh virus seperti :
-      Colds
-      Selsema (Flu)
-      Most cough & bronchitis
-      Sore throat, unless caused by strep

Jika sesuatu jangkitan itu disebabkan oleh virus dan kita mengambil antibiotic utk merawatnya, maka kemungkinan buruk akan menyebabkan jangkitan itu semakin teruk!!.. Ini kerana pengambilan antibiotic akan meningkatkan peluang bacteria dalam badan utk menjadi semakin kebal terhadap antibiotic tersebut. Jadi, pd masa akan datang, antibiotic tersebut sudah tidak member sebarang kesan kpd tubuh kita in case kita mendapat jangkitan itu.

Perlu diingat, apabila kita mengambil sesuatu antibiotic, wajib utk kita mengikut setiap arahan yg diberikan dengan cermat dan amat penting utk kita menghabiskan antibiotic tersebut walaupun kita dah rasa sembuh @ lebih baik. Juga ingat, jangan simpan antibiotic yg telah digunakan @ jangan guna preskripsi antibiotic orang lain utk kita ambil dan makan. Jangan!



No comments:

Post a Comment